A aquesta entrada parlaré de com es duu a terme en pla d'atenció a la diversitat dins el centre en el que em trob.
Pens que és important fer menció d'aquest aspecte ja que té relació directa amb l'assignatura. A més, veuré en primera persona com es duu a terme la inclusió.
El meu centre té com a valor fonamental que l'escola
ha d'atendre la diversitat de processos d'aprenentatge i etapes de maduració de
cada alumne. Per tant, caldrà partir de la idea que cada alumne i alumna
té necessitats educatives diferents i, en conseqüència, s'han de posar al seu
abast els recursos necessaris en funció de les seves característiques físiques,
psíquiques o socio-culturals.
Entenem
per tant la diversitat com les diferents maneres i possibilitats distintes que
té l'alumnat en general per poder accedir al currículum que li ofereix la
institució educativa i de desenvolupar-ne a través d'ell les capacitats
preteses per tal assolir l'inseriment en el seu entorn social amb les
millors garanties d'èxit possibles
Entenem per tractament de la diversitat el
conjunt de mesures educatives planificades i proposades per l'equip docent per
tal de respondre a les necessitats educatives , temporals o permanents, que
plantegen els alumnes per tal que puguin aconseguir dins del mateix sistema els
objectius establerts amb caràcter general per a tots i totes els/les alumnes.
Per a la planificació d'aquestes mesures, cal
tenir com a referent fonamental el propi currículum i, molt especialment, els
nivells d'aprenentatges instrumentals que per a cada tram educatiu es
considerin competències bàsiques per garantir el desenvolupament de capacitats
que possibilitaran l'autorregulació de l'aprenentatge pels propis alumnes.
A partir dels referents curriculars, es
defineix la tipologia de necessitats educatives i les respostes més escaients a
cada una d'aquestes. En aquest sentit s'entenen dues situacions genèriques:
1.- Alumnes amb necessitats
educatives ordinàries. Es tracta d'aquells i aquelles alumnes amb nivell de competència
curricular que demostra superar els referents mínims del cicle anterior al qual
estan adscrits i, per tant, es trobarien en situació de poder seguir el
currículum ordinari amb adaptacions temporals d'accés. Amb aquestes
característiques, s'avaluaria el rendiment acadèmic i el desenvolupament de les
capacitats segons la proposta curricular expressada en les programacions de
l'equip docent, tot expressant en els documents de registre acadèmic i
d'informació de l'avaluació, la corresponent
qualificació acompanyada de la indicació de Reforç Educatiu (RE).
2.- Alumnes que presenten
necessitats específiques de suport educatiu. Aquests tipus de necessitat
educatives poden ser transitòries o permanents. En ambdós casos, les mesures
educatives per atendre aquestes necessitats són les d'Adaptació Curricular (Significativa o No Significatives ), amb
les característiques i elements que es determinen en les instruccions de la
Conselleria. S'avaluaria el rendiment acadèmic i el desenvolupament de les
capacitats segons la proposta curricular expressada en el seu informe
individual, tot expressant en els documents de registre acadèmic i d'informació
de l'avaluació, la corresponent
qualificació acompanyada de la indicació de Reforç Educatiu (RE) o Adaptació
Curricular (AC), segons sigui o no significativa.
L'equip docent del nostre centre es posa en contacte amb l'Equip de Suport
mitjança el full de demanda en el moment que detecta una necessitat educativa .
A partir d'aquest moment es segueixen les pautes establertes al pla anual de
l'equip de suport.
OBJECTIUS
GENERALS
-
Donar resposta a totes les necessitats
educatives del Centre.
-
Permetre una millora de la qualitat educativa
del Centre a partir del tractament de la diversitat.
ORGANITZACIÓ
En quant a l'organització he de dir que estic totalment d'acord en que l´atenció
educativa específica es realitzi habitualment, sempre que sigui possible,
dins l´aula del nin/a amb la presència simultània de l´altre professor. I que en els
casos excepcionals que l´alumne surti de l´aula i s´agrupi amb altres nins,
tindrem en compte diferents aspectes :
-
Problemàtica del nin/a : retard escolar
,problemes de parla, desconeixement de la llengua, problemes d'aprenentatge...
-
El nivell real de competència curricular del
nin.
-
Curs al qual esta matriculat el nin.
-
Les adaptacions curriculars o programacions
adaptades fetes pels tutors.
Sempre
que sigui possible s´utilitzarà el llibre de text del grup classe, adequant les
activitats al nivell dels alumnes i es respectarà el ritme de treball.
Totes
les avaluacions es faran partint de la programació de l´alumne i no del grup
classe i serà avaluat segons el seu nivel.
Estic d'acord amb que les mesures per atendre a tot l'alumnat es facin dins de l'aula, sempre i quan es respectin els diferents ritmes i els seus nivells.

No hay comentarios:
Publicar un comentario