El meu petit racó

El meu petit racó

lunes, 31 de marzo de 2014

El centre i les NESE

A aquesta entrada parlaré de com es duu a terme en pla d'atenció a la diversitat dins el centre en el que em trob.
Pens que és important fer menció d'aquest aspecte ja que té relació directa amb l'assignatura. A més, veuré en primera persona com es duu a terme la inclusió.



 
  
El meu centre té com a valor fonamental que l'escola ha d'atendre la diversitat de processos d'aprenentatge i etapes de maduració de cada alumne. Per tant, caldrà partir de la idea que cada alumne i alumna té necessitats educatives diferents i, en conseqüència, s'han de posar al seu abast els recursos necessaris en funció de les seves característiques físiques, psíquiques o socio-culturals.

Entenem per tant la diversitat com les diferents maneres i possibilitats distintes que té l'alumnat en general per poder accedir al currículum que li ofereix la institució educativa i de desenvolupar-ne a través d'ell les capacitats preteses per tal assolir l'inseriment en el seu entorn social amb les millors  garanties d'èxit possibles

Entenem per tractament de la diversitat el conjunt de mesures educatives planificades i proposades per l'equip docent per tal de respondre a les necessitats educatives , temporals o permanents, que plantegen els alumnes per tal que puguin aconseguir dins del mateix sistema els objectius establerts amb caràcter general per a tots i totes els/les alumnes.
 
 Per a la planificació d'aquestes mesures, cal tenir com a referent fonamental el propi currículum i, molt especialment, els nivells d'aprenentatges instrumentals que per a cada tram educatiu es considerin competències bàsiques per garantir el desenvolupament de capacitats que possibilitaran l'autorregulació de l'aprenentatge pels propis alumnes.  

A partir dels referents curriculars, es defineix la tipologia de necessitats educatives i les respostes més escaients a cada una d'aquestes. En aquest sentit s'entenen dues situacions genèriques:

            1.- Alumnes amb necessitats educatives ordinàries. Es tracta d'aquells i  aquelles alumnes amb nivell de competència curricular que demostra superar els referents mínims del cicle anterior al qual estan adscrits i, per tant, es trobarien en situació de poder seguir el currículum ordinari amb adaptacions temporals d'accés. Amb aquestes característiques, s'avaluaria el rendiment acadèmic i el desenvolupament de les capacitats segons la proposta curricular expressada en les programacions de l'equip docent, tot expressant en els documents de registre acadèmic i d'informació de l'avaluació,  la corresponent qualificació acompanyada de la indicació de Reforç Educatiu (RE).

            2.- Alumnes que presenten necessitats específiques de suport educatiu. Aquests tipus de necessitat educatives poden ser transitòries o permanents. En ambdós casos, les mesures educatives per atendre aquestes necessitats són les d'Adaptació Curricular (Significativa o No Significatives ), amb les característiques i elements que es determinen en les instruccions de la Conselleria. S'avaluaria el rendiment acadèmic i el desenvolupament de les capacitats segons la proposta curricular expressada en el seu informe individual, tot expressant en els documents de registre acadèmic i d'informació de l'avaluació,  la corresponent qualificació acompanyada de la indicació de Reforç Educatiu (RE) o Adaptació Curricular (AC), segons sigui o no significativa.

L'equip docent del nostre centre es posa en contacte amb l'Equip de Suport mitjança el full de demanda en el moment que detecta una necessitat educativa . A partir d'aquest moment es segueixen les pautes establertes al pla anual de l'equip de suport.

 
OBJECTIUS GENERALS
 
-          Donar resposta a totes les necessitats educatives del Centre.

-          Permetre una millora de la qualitat educativa del Centre a partir del tractament de la diversitat.
 
 
ORGANITZACIÓ
 
En quant a l'organització he de dir que estic totalment d'acord en que l´atenció educativa específica es realitzi habitualment, sempre que sigui possible, dins l´aula del nin/a amb la presència simultània de l´altre professor. I que en els casos excepcionals que l´alumne surti de l´aula i s´agrupi amb altres nins, tindrem en compte diferents aspectes :
 
-       Problemàtica del nin/a : retard escolar ,problemes de parla, desconeixement de la llengua, problemes d'aprenentatge...
 
-       El nivell real de competència curricular del nin.
 
-       Curs al qual esta matriculat el nin.
 
-       Les adaptacions curriculars o programacions adaptades fetes pels tutors.
Sempre que sigui possible s´utilitzarà el llibre de text del grup classe, adequant les activitats al nivell dels alumnes i es respectarà el ritme de treball.
 
 
Totes les avaluacions es faran partint de la programació de l´alumne i no del grup classe i serà avaluat segons el seu nivel.
 
Estic d'acord amb que les mesures per atendre a tot l'alumnat es facin dins de l'aula, sempre i quan es respectin els diferents ritmes i els seus nivells.





No hay comentarios:

Publicar un comentario