A aquesta entrada mostraré el primer contacte que he tingut amb el meu centre de pràctiques, a més, del context dins el qual em trob.
Primer de tot dir que aquest és el col·legi al que jo anava quan era petita. El primer que vaig veure va ser el gran canvi que ha donat des de la meva escolarització fins a l'actualitat, tal vegada aquest canvi està impulsat per la introducció de les noves tecnologies.
El nom de l’escola és CEIP Santa Maria del Mar, es troba a Cala d'Or (Santanyí), és públic i ordinari.
El primer contacte que he tingut amb aquest centre ha estat molt positiu. Com ja he dit abans, és el centre al qual vaig assistir de petita, i al qual han anat els meus germans, això fa que tingui confiança amb els mestres, direcció, etc. i el seu tracte cap a jo és inmillorable.
A més, he tingut molta sort amb la tutora, combina llibre amb projectes, té moltes idees, em deixa participar en tot momento... pens que aprendré molt d'aquesta experiència.
El CEIP Santa Maria del Mar està situat a una zona costanera,
altament urbanitzada, destinada a l´explotació del sector turístic com a font
exclusiva d’activitat econòmica productiva. Aquesta activitat es restringeix casi de forma absoluta a
la temporada estiuenca de manera que al llarg de l´hivern el nucli urbà
es troba pràcticament inactiu i despoblat a la seva major part.
Disposam d'una serie de recursos assistencials com per exemple són els següents:
a) Factor
Sanitari
La zona disposa d´una Unitat Sanitària de funcionament
permanent, atesa per dos metges adscrits a la Seguretat Social, 1 pediatra i tres
infermeres; tres centres mèdics privats i una ambulància de servei permanent.
b) Factor Social
L’ajuntament de Santanyí
disposa de servei d´assistència social, educadora de carrer i mediadora social.
c) Factor
Educatiu
Cala d´Or disposa del
C.P."Santa Maria del Mar" de 6 unitats d´Educació Infantil i 12
d´Educació Primària. Es tracta d´un Centre de dos edificis separats pels patis
i dotats amb l´equipament estandaritzat del MEC i Conselleria d’Educació i
Cultura per a centres d´aquesta tipología.
d) Factor
Cultural
L´oferta cultural de la zona es reparteix entre la
infraestructura aportada per l´Ajuntament en quan a locals (centre cívic,
centre cultural, biblioteca ....) i les activitats culturals organitzades per les
diferents associacions (veïns, escola de música "Adaggio", hotelera, A.M.P.A.).
e) Vivenda
La zona de vivendes que abarca el nostre Centre molt heterogènia. Per una banda ens trobam
amb cases unifamiliars, també hi ha vivendes de protecció oficial i estudis o apartaments
propis de les zones turístiques.
En quant a la movilitat social dir que els factors socioeconòmics que regeixen la zona marquen
una clara diferenciació entre els grups socials, repartits fonamentalment en
quatre:
1. Empresaris
i executius relacionats amb l´activitat econòmica de l´explotació
turística i sector de serveis. Són minoria i el seu estatus econòmic són mitjà
alt o alt.
2. Petits empresaris i comerciants, en
nombre important, dedicats al comerç.
3. Un nombrós i diversificat grup
obrer, assalariat, amb relació contractual de temporada (6 mesos
com a màxim), de renda mitjana-baixa. Presenta com a característica fonamental
el no esser autòcton de la zona ni de l´illa.
4. Un nombre alt de treballadors no
qualificats, relacionats amb la major part amb el grup d´ascendència
gitana i d’immigrants, no sempre amb contracte reglat, i que tenen una renda
baixa .
Com és la població d'aquest context?
En els grups socials més nombrosos és on la qualificació laboral és més baixa, al menys pel que respecte a la necessària per a l´activitat econòmica que desenvolupen.
En quant a l’ocupació laboral, es depèn exclusivament de
les fluctuacions pròpies del sector turístic i de relacionats amb ell.
La llengua dominant en la localitat és la castellana, amb fort contacte amb altres llengües estrangeres, preeminentment l'anglesa i l'alemanya per la qual cosa la llengua catalana queda molt per baix de la quota comunicativa de les altres.
La llengua dominant en la localitat és la castellana, amb fort contacte amb altres llengües estrangeres, preeminentment l'anglesa i l'alemanya per la qual cosa la llengua catalana queda molt per baix de la quota comunicativa de les altres.
En quant al context dins els qual em trob pens que és molt important tenir en compte que és una
zona turística, i que això suposa que hi pot haver nins que es matriculin més
tard ja que els seus pares poden trobar o no treball.
Per això, és molt important tenir un bo pla d’acollida,
d’immersió lingüística, perquè no es sap si arribaran o no nou alumnes, i el
centre ha d’estar preparat.
També són molt importants les normes de convivència, ja
que s’ha de tenir respecte a tots els membres de la comunitat educativa, tant
alumnes, com personal docent i no docent.
La realitat del nostre centre és que ens trobam dins un
centre on la majoria dels alumnes són castellanoparlants, per això, hem d’anar
en compta i mostrar totes les llengües de tal manera que en acabar
l’escolarització primària sigui competent a nivell oral i escrit en totes les
llengües (català, castellà i llengua estrangera).
Finament, dir que dins el nostre context escolar hi ha
diferencies entre el alumnes a nivell socio-econòmic, ja que com he dit
anteriorment hi ha alumnes de pares de classe molt alta, i altres de classe
mitjana-baixa. Per això el centre ha d’anar amb cura, i fomentar els principis
d’igualtat i respecte entre els alumnes.
No hay comentarios:
Publicar un comentario