El meu petit racó

El meu petit racó

domingo, 30 de marzo de 2014

Primer contacte amb el centre

A aquesta entrada mostraré el primer contacte que he tingut amb el meu centre de pràctiques, a més, del context dins el qual em trob.

 
 
Primer de tot dir que aquest és el col·legi al que jo anava quan era petita. El primer que vaig veure va ser el gran canvi que ha donat des de la meva escolarització fins a l'actualitat, tal vegada aquest canvi està impulsat per la introducció de les noves tecnologies.
 
 
 
 
El nom de l’escola és CEIP Santa Maria del Mar, es troba a Cala d'Or (Santanyí), és públic i ordinari.
El primer contacte que he tingut amb aquest centre ha estat molt positiu. Com ja he dit abans, és el centre al qual vaig assistir de petita, i al qual han anat els meus germans, això fa que tingui confiança amb els mestres, direcció, etc. i el seu tracte cap a jo és inmillorable.
A més, he tingut molta sort amb la tutora, combina llibre amb projectes, té moltes idees, em deixa participar en tot momento... pens que aprendré molt d'aquesta experiència.
 
El CEIP Santa Maria del Mar està situat a una zona costanera, altament urbanitzada, destinada a l´explotació del sector turístic com a font exclusiva d’activitat econòmica productiva. Aquesta activitat es restringeix casi de forma absoluta a la temporada estiuenca de manera que al llarg de l´hivern el nucli urbà  es troba pràcticament inactiu i despoblat a la seva major part.

Disposam d'una serie de recursos assistencials com per exemple són els següents:

a) Factor Sanitari
 
La zona disposa d´una Unitat Sanitària de funcionament permanent, atesa per dos metges adscrits a la Seguretat Social, 1 pediatra i tres infermeres; tres centres mèdics privats i una ambulància de servei permanent.

b) Factor Social
L’ajuntament de Santanyí­ disposa de servei d´assistència social, educadora de carrer i mediadora social.
c) Factor Educatiu
Cala d´Or disposa del C.P."Santa Maria del Mar" de 6 unitats d´Educació Infantil i 12 d´Educació Primària. Es tracta d´un Centre de dos edificis separats pels patis i dotats amb l´equipament estandaritzat del MEC i Conselleria d’Educació i Cultura per a centres d´aquesta tipología.


d) Factor Cultural
L´oferta cultural de la zona es reparteix entre la infraestructura aportada per l´Ajuntament en quan a locals (centre cí­vic, centre cultural, biblioteca ....) i les activitats culturals organitzades per les diferents associacions (veïns, escola de música "Adaggio", hotelera, A.M.P.A.).
e) Vivenda
La zona de vivendes que abarca el nostre Centre  molt heterogènia. Per una banda ens trobam amb cases unifamiliars, també hi ha vivendes de protecció oficial i estudis o apartaments propis de les zones turístiques.
 
 
En quant a la movilitat social dir que els factors socioeconòmics que regeixen la zona marquen una clara diferenciació entre els grups socials, repartits fonamentalment en quatre:

1. Empresaris i executius relacionats amb l´activitat econòmica de l´explotació turí­stica i sector de serveis. Són minoria i el seu estatus econòmic són mitjà  alt o alt.
2. Petits empresaris i comerciants, en nombre important, dedicats al comerç.

3. Un nombrós i diversificat grup obrer, assalariat, amb relació contractual de temporada (6 mesos com a màxim), de renda mitjana-baixa. Presenta com a caracterí­stica fonamental el no esser autòcton de la zona ni de l´illa.
4. Un nombre alt de treballadors no qualificats, relacionats amb la major part amb el grup d´ascendència gitana i d’immigrants, no sempre amb contracte reglat, i que tenen una renda baixa .

Com és la població d'aquest context?

En els grups socials més nombrosos és on la qualificació laboral és més baixa, al menys pel que respecte a la necessària per a l´activitat econòmica que desenvolupen.

En quant a l’ocupació laboral, es depèn exclusivament de les fluctuacions pròpies del sector turístic i de relacionats amb ell.

La llengua dominant en la localitat és la castellana, amb fort contacte amb altres llengües estrangeres, preeminentment l'anglesa i l'alemanya per la qual cosa la llengua catalana queda molt per baix de la quota comunicativa de les altres.

En quant al context dins els qual em trob pens que és molt important tenir en compte que és una zona turística, i que això suposa que hi pot haver nins que es matriculin més tard ja que els seus pares poden trobar o no treball.
 
 
 
Per això, és molt important tenir un bo pla d’acollida, d’immersió lingüística, perquè no es sap si arribaran o no nou alumnes, i el centre ha d’estar preparat.
També són molt importants les normes de convivència, ja que s’ha de tenir respecte a tots els membres de la comunitat educativa, tant alumnes, com personal docent i no docent.
 
La realitat del nostre centre és que ens trobam dins un centre on la majoria dels alumnes són castellanoparlants, per això, hem d’anar en compta i mostrar totes les llengües de tal manera que en acabar l’escolarització primària sigui competent a nivell oral i escrit en totes les llengües (català, castellà i llengua estrangera).
Finament, dir que dins el nostre context escolar hi ha diferencies entre el alumnes a nivell socio-econòmic, ja que com he dit anteriorment hi ha alumnes de pares de classe molt alta, i altres de classe mitjana-baixa. Per això el centre ha d’anar amb cura, i fomentar els principis d’igualtat i respecte entre els alumnes.
 

No hay comentarios:

Publicar un comentario