A aquesta entrada mostraré allò que he après sobre les adaptacions curriculars.
Primer de tot he arpès que per realitzar una adaptació curricular s'ha de partir de les programacions d’aula, les quals han de ser obertes i flexibles.
A més, han d’incloure:
- Diferents nivells d’ensenyament.
- Diferents metodologies.
- Varietat de materials i mesures de suport.
- Una programació didàctica.
- Activitats d’ampliació i reforç.
- Les adaptacions curriculars (AC) dels alumnes amb NESE
Què són?
Les adaptacions curriculars són les modificacions que es poden fer sobre els elements del currículum per respondre a les necessitats de l’alumne.
N’hi ha de dos tipus:
- Significatives: s’aparten dels elements del currículum i afecten al grau de consecució dels objectius a cada etapa i de les competències bàsiques.
- No significatives: modificacions del currículum que no afecten al grau de consecució dels objectius ni competències bàsiques.
L’adaptació curricular ha d’estar inclosa a la programació d’aula. El seu referent són els objectius i les competències bàsiques del cicle. A l’expedient acadèmic de l’alumne s’han d’incorporar totes les mesures adoptades per atendre la diversitat.
Quin tipus tenim?
Tipus d’adaptacions no significatives: es poden dur a terme tant a les tasques i activitats d’aprenentatge en les activitats i instruments d’avaluació de les diferents àrees. També es podran dur a terme aquelles no especificades que vinguin proposades pels equips de cicle, diferents departaments didàctics i diferents departaments de les famílies professionals sota la coordinació del cap d’estudis i amb l’assessorament dels serveis d’orientació educativa. Sempre i quan no alterin els objectius ni les competències bàsiques.
Es reflecteixen en:
- tipus de preguntes
- nombre de preguntes
- tipus de lletra
- augmentar l’interlineat entre les frases
- usar negretes
- preguntes llargues
- seqüenciar tasques i exercicis segons el grau de dificultat
- evitar còpia dels enunciats
- no forçar la lectura en veu alta
- facilitar esquemes
- possibilitar l’avaluació oral
En el contingut:
- pactar errors ortogràfics
- donar més importància al contingut que al format
En la metodologia:
- aclarir dubtes de manera individual abans de començar tasques
- potenciar l’aprenentatge multisensorial
- usar l’ordinador, ús de: corrector de text, enregistradora, mapes mentals, agenda
- supervisar tasques i exàmens
Com podem fer ACNS?
En quant a l’espai i temps tenir en compte que s’ha de flexibilitzar el temps, i valorar la ubicació de l’alumne dins l’aula.
Esmentar que les adaptacions curriculars no significatives no han d’afectar el grau de consecució dels objectius i les competències bàsiques.
Es parla de com dur a terme adaptacions no significatives a les àrees de llengua estrangera i matemàtiques.
A llengua estrangera les adaptacions són les següents:
- traduir els enunciats
- adaptar els llibres de lectura
- permetre l’ús de diccionari
A matemàtiques:
- facilitar l’ús de fórmules
- l’ús de calculadora quan l’objectiu no sigui la capacitat de calcular
- valorar el plantejament i no només el resultat
- complementar les dades amb gràfics i imatges
- problemes amb enunciats curts
Qui fa les adaptacions?
El màxim responsable és el tutor però per elaborar-les, aplicar-les i avaluar-les es necessita l’equip docent (mestres i professors). Podem comptar amb el servei d’orientació educativa. Finalment, es comprova l’eficàcia de les ACIs trimestralment.
En quant a l’avaluació dels aprenentatges de l’alumnat dir que ha de ser individualitzada. A més s’ha de regir per la mateixa normativa que la resta d’alumnes.
Els criteris d’avaluació de les adaptacions curriculars han de valorar tant el grau de desenvolupament de les competències bàsiques com de la consecució dels objectius.
En el procés d’avaluació contínua, quan el progrés d’un alumne/a no sigui l’adequat, s’han d’establir mesures de reforç i es poden adoptar en qualsevol moment del curs. Aquestes serviran per a garantir l’adquisició dels aprenentatges imprescindibles.
Per acabar, els centres sempre han d’informar a les famílies sobre les mesures de suport que s’han d’aplicar a l’alumne. Les AC significatives han d’estar firmades per les famílies i no sempre són aplicables a totes les àrees.
No hay comentarios:
Publicar un comentario