A continuació parlaré sobre l'exposició dels meus companys sobre l'autisme.
TEA es defineix com un conjunt de trastorns que afecten al
desenvolupament del sistema nirviós. Afecta a la comunicació, a les relacions socials, als patrons de conducta estereotipats, restringits i repetitius. Els alumnes amb TEA està dins alumnat NESE.
Característiques del TEA són les següents:
- Inflexibilitat
- Absència emocional: dificultat de tenir
empatia davant els altres
- Imaginació: tenen dificultats aquí.
- Estereotipació i repetició molt marcada, cosa
que podem aprofitar per crear rutines.
- Soletat: es inadaptació ambiental i
contextual.
He conegut que amb aquests infants s'utilitzen uns sistemes alternatius de comunicació que són sistemes que en lloc d'utilitzar la capacitat per comunicar-se oralment amb els altres, utilitza altres mitjans que permetin la comunicació. Com poden ser els pictogrames.
Els pictogrames el que fan és:
-
Representa un objecte fugura o concepte real
-
Té carácter visual (tots trobem això encara que
no siguem TEA)
-
Perceptibles, simples i permanents
-
Recurs comunicatiu
Això pot servir per estructurar la jornada escolar. S’ha de fer a través d'imatges, i així es fa millor el dia a dia.
També serveix per facilitar la comprensió dels missatges que es transmeten a diari. A través de dibuixos ho entenen millor.
A més, per desenvolupar activitats cognitives, com la memòria…
això es fa a través d’un calendari (que localitzi els dies de la semana…).
Per desenvolupar activitats lingüístiques.
Finalment, regula conductes disruptives i fomenta l’autorregulació
emocional. A través de imatges és millor saber el seu estat d’ànim.
Un altre sistema de comunicació alternatiu és el llenguatge bimodal.
El llenguatge bimodal és una ocupació simultània de signes i parla que té com a fi el facilitar els intercanvis comunicatius entre els alumnes amb discapacitat auditiva i els seus pares i educadors, i possibilitar d'aquesta manera un millor aprenentatge del llenguatge oral.

En definitiva:
El llenguatge bimodal és una ocupació simultània de signes i parla que té com a fi el facilitar els intercanvis comunicatius entre els alumnes amb discapacitat auditiva i els seus pares i educadors, i possibilitar d'aquesta manera un millor aprenentatge del llenguatge oral.
En definitiva:
-
Ocupació simultània signes i parla
-
Finalitat: intercanvi comunicatiu
- S'usa gestual + vocal, perquè el nin
entengui molt millor
-
El que fa és facilitar la comunicació entre
els pares i els educadors
Com a conclusió, dir que a partir dels pictogrames o el llenguatge bimodal podem preparar activitats per l'aula. No només per aquell alumnat autista, sinó per al gran grup.
Activitats que podem dur a terme:
- destinades a treballar els hàbits a partir de pictogrames de les rutines que hauran de seguir els alumnes.
- relacionar cada acció amb el lloc on la feim
- decidir quina acció feim abans (menjar, rentar les dents, vestir-nos...)
No hay comentarios:
Publicar un comentario