El meu petit racó

El meu petit racó

miércoles, 21 de mayo de 2014

Autisme

A continuació parlaré sobre l'exposició dels meus companys sobre l'autisme.

TEA es defineix com un conjunt de trastorns que afecten al desenvolupament del sistema nirviós. Afecta a la comunicació, a les relacions socials, als patrons de conducta estereotipats, restringits i repetitius. Els alumnes amb TEA està dins alumnat NESE.

Característiques del TEA són les següents:
-      Inflexibilitat

-      Absència emocional: dificultat de tenir empatia davant els altres

-      Imaginació: tenen dificultats aquí.

-   Estereotipació i repetició molt marcada, cosa que podem aprofitar per crear rutines.

-       Soletat: es inadaptació ambiental i contextual.

He conegut que amb aquests infants s'utilitzen uns sistemes alternatius de comunicació que són sistemes que en lloc d'utilitzar la capacitat per comunicar-se oralment amb els altres, utilitza altres mitjans que permetin la comunicació. Com poden ser els pictogrames.

Els pictogrames el que fan és:

-          Representa un objecte fugura o concepte real

-          Té carácter visual (tots trobem això encara que no siguem TEA)

-          Perceptibles, simples i permanents

-          Recurs comunicatiu
Això pot servir per estructurar la jornada escolar. S’ha de fer a través d'imatges, i així es fa millor el dia a dia.



També serveix per facilitar la comprensió dels missatges que es transmeten a diari. A través de dibuixos ho entenen millor.



A més, per desenvolupar activitats cognitives, com la memòria… això es fa a través d’un calendari (que localitzi els dies de la semana…).
Per desenvolupar activitats lingüístiques.
Finalment, regula conductes disruptives i fomenta l’autorregulació emocional. A través de imatges és millor saber el seu estat d’ànim.


Un altre sistema de comunicació alternatiu és el llenguatge bimodal.
El llenguatge bimodal és una ocupació simultània de signes i parla que té com a fi el facilitar els intercanvis comunicatius entre els alumnes amb discapacitat auditiva i els seus pares i educadors, i possibilitar d'aquesta manera un millor aprenentatge del llenguatge oral.
  



En definitiva:
-          Ocupació simultània signes i parla

-          Finalitat: intercanvi comunicatiu

-        S'usa gestual + vocal, perquè el nin entengui molt millor

-          El que fa és facilitar la comunicació entre els pares i els educadors

Com a conclusió, dir que a partir dels pictogrames o el llenguatge bimodal podem preparar activitats per l'aula. No només per aquell alumnat autista, sinó per al gran grup.

Activitats que podem dur a terme:
  •  destinades a treballar els hàbits a partir de pictogrames de les rutines que hauran de seguir els alumnes.
  • relacionar cada acció amb el lloc on la feim
  •  decidir quina acció feim abans (menjar, rentar les dents, vestir-nos...)

No hay comentarios:

Publicar un comentario