El meu petit racó

El meu petit racó

miércoles, 28 de mayo de 2014

El suport dins l'aula

A aquesta entrada parlaré sobre els suports que hem de dur a terme dins les nostre aules.

Què és suport?
Suport és qualsevol activitat o actuació que augmenta la capacitat del centre educatiu per atendre la diversitat de l’alumnat

Implica:
  • Reduir barreres a l’aprenentatge i a la participación
  • Generar suports en els contextos ordinaris
  • Mobilitzar i optimitzar recursos

Què cercam?
El que cercam és un suport inclusiu, és a dir, un suport centrat en la persona.
Un suport educatiu inclusiu per a tots els alumnes del centre a l’aula i a l’escola.

Per aconseguir un suport intern als centres educatius, que hem de tenir en compte?
-       Membres de l’equip de suport
-       Estratègies de suport:
a)    Estratègies de suport indirectes
b)    Estratègies de suport directes
-       Altres professionals de l’equip de suport

Conclusions generals:
He après que cercam el suport dins l'aula. Dins l'aula hem de trobar tots els recursos possibles per realitzar la feina. Les necessitats educatives de l'alumnat s'han d'atendre des del marc de l'aula ordinària i dins el grup de referència.

El professorat de suport el que ha de fer és intervenir des de dins de l'aula ordinària per afavorir la implicació del tutor/a en el procés educatiu de tots els alumnes (inclosos els alumnes amb dificultats o necessitats educatives).

Es procura que tots els docents vagin aprenent a atendre la diversitat en l’entorn més ordinari: el grup classe de referència.

Per què es fa tot això? 
El que es vol aconseguir és la plena integració a la dinàmica del grup classe. El docent de suport pot donar suport a tots els alumnes i als altres docents per atendre a la diversitat dins l'aula. 

S’eviten les programación paral·leles. Per tant, afavoreix la implicacio del tutor i els docents d’àrea i s’evita la delegació en els ‘’especialistes’’

Que és millor desdoblar o tots dins l'aula?
Aquesta resposta depèn del nins, del nivel que tenguin del numero d’alumnes, de l’area en la que ens trobem.
Però en qualsevol cas, el desdoblament sempre haurà de ser heterogeni.

He après els avantatges de tenir mes mestres dins l’aula que no es perd mai de vista el que passa dins la classe. Que no es perdi el que s’esta fent en el seu grup. 

L’aula com a context d’aprenentatge i de desenvolupament 

A l’aula hi ha diversitat de procedències, de capacitat, d’interessos, de valors i actituds. Segons com es gestioni aquesta diversitat l’alumnat l’anirà acceptant i valorant amb normalitat, o la viurà com un destorb o molèstia.


En quant al rol de tutor o tutora dir que lidera el grup/classe. Té un important poder d’influència en el grup i en les relacions que s’estableixen.

Facilita un determinat clima a l’aula amb inclusió, col·laboració, relacions... Per últim, dir que és necessari que estigui implicat amb tots els seus alumnes de la mateixa manera i que supervisi i decideixi quin curriculum se’ls ofereix, siguin quines siguin les seves necessitats.


Finament, a aquesta entrada parlaré sobre les habilitats i actituds que han de desenvolupar conjuntament el tutor i el mestre de suport: 
  • Capacitat d’adaptacio i flexibilitat
  • Habilitats de relació i capacitat de negociacia
  • Capacitat per localitzar els problemes, detectar-los i analitzar-los
  • Actitud de treball en equip, treball cooperatiu
  • Respecte i confiança en l’altre
  • Capacitat per fer aportaciones, iniciativa
  • Capacitat per col·laborar en la construccio d’una cultura de centre

Condicions necessàries que s'han de complir: 
  • Acords entre els dos docents sobre els respectius rols i tipus d’intervencions
  • Criteris compartits sobre les competencies i els continguts prioritaris d’aquestes sessions
  • Criteris consensuats sobre les metodologies a utilitzar en aquestes sessions compartides
  • Model de suport de centre coordinat des de la Comissió atencio a la diversitat


 

No hay comentarios:

Publicar un comentario